Om man inte har något bättre för sig...

Den här filmlistan har jag hittat på flera olika bloggar (mer eller mindre justerad)
och tänkte att eftersom jag idag tvingat mig själv att faktiskt ta en lunchrast så kunde jag kanske fylla i den jag också!

Välj minst TRE favoriter…

Action:

Man on Fire, Inception, The Bourne Trilogy, Batman Begins & The Dark Knight (eller är de sci fi kanske?)

Komedi:
Elf, Withnail & I,  Scott Pilgrim vs The World, Life of Brian, The Big Lebowski, Groundhog Day,
The Princess Bride, Oh Brother where art thou,  Napoleon Dynamite, Shaun of the Dead, Anchorman, Crank 1 & 2

Thriller:
No country for old men, Rear Window, Jaws, The Usual Suspects, Memento,

Skräck:
REC, REC 2, Halloween (the original), 28 days later, Evil Dead 2, The Shining,
An American Werewolf in London,

Klassiker:
It’s a wonderful life, North by northwest, Cool hand Luke, Butch Cassidy and the Sundance kid

Sci-Fi:
Moon, The Thing, District 9, Logan’s Run, Empire strikes back, Equilibrium, Predator, Sunshine

Drama:
Stand by Me, The Prestige, Blood Diamond, What’s Eating Gilbert Grape, The Green Mile,
One flew over the Cuckoo’s nest.

Svensk film:
Ehrm…Wallander? Fanny & Alexander.

Äventyr:
Indiana Jones- Raiders of the Lost Ark, The Last Crusade, The Goonies, Back to the future trilogy, The Mummy.

Disney/Pixar:
Toy Story trilogy, Up, Cars, Finding Nemo, WALL-E, The Lion King

Musikal:
The Nightmare before Christmas (Den innehåller ju I alla fall sånger…Jag tycker annars inte om musikalfilmer alls…)

Skådespelare:
Paul Newman, Christian Bale, Richard E Grant, Jack Nicholson, David Tennant, Sam Rockwell, Denzel Washington, Al Pacino, Paul Bettany, Tom Hardy

Skådespelerska:
Meryl Streep, Goldie Hawn, Rachel Weisz, Frances McDormand,  Cate Blanchett

Regissör/er:
Sam Raimi, Christopher Nolan, Danny Boyle, Steven Spielberg, Martin Scorsese, The Coen Brothers


BLANDAT:

Sämsta film enligt dig: Hellboy, Sideways
Genres du gillar mest: Skräck & Sci Fi
Genres du gillar minst: Tonårsromantik
Bästa film du sett på bio: Pulp Fiction
Bästa uppföljare: The Bourne Supremacy
Bästa re-make: Evil Dead (Evil Dead 2)
Bästa franchise: Toy Story



Fem favoritkaraktärer:
Michael Myers, (Halloween) Ash (Evil Dead), Luke (Cool hand Luke), The Dude (Big Lebowski), Quint (Jaws)

Nämn en bra verklighetsbaserad film:
Goodfellas

Nämn en överskattad film:

Avatar

Nämn en underskattad film:

Sunshine

Bästa filmcitatet:

I never had any friends later on like the ones I had when I was twelve. Jesus, does anyone?” (Stand by Me)

Bästa tagline:

Do you like fish? Well, he likes you too... (Jaws)

Hur många filmer har du hemma?:
ca 400 tror jag...Vi har precis gjort oss av med ca 170 stycken som låg och tog plats...

Vart köper du dina filmer?:

Blockbuster, Play, Amazon, Sainsburys

Hur ofta går du på bio?:

Mycket sällan...vartannat år kanske!

Första filmen du minns:

Första videofilmerna vi hade för ca 100 år sedan; Blackout (om ett strömavbrott i ett hyreshus)
och Coma (en läskig sjukhusfilm).
Första biofilmen jag minns var nog en av Polisskolan-filmerna...

Och så minns jag  Hellraiser..som storasysters pojkvän hade med sig på piratkopia...Mycket läskig då jag var 13!

Favoritfilm när du var liten:

Vi hade ingen videoapparat tills jag var i elva-tolv års åldern (85-86!)...Minns faktiskt ingen favoritfilm!
Jönssonligan kanske...eller Bröderna Lejonhjärta.

Vilken film har fått dig att gråta utav skratt:

Life of Brian

Vilken film har fått dig riktigt rädd:

Wolf Creek & Rosemary’s Baby

Nämn en film som fått dig att må riktigt dåligt:

The Accused, Soldier Blue och Fatal Attraction.


Kommentarer

Comments please!:

Name:
Kom ihåg mig?

E-mail: (will not be published)

URL/Website:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0