Vaccination anyone?

Jaha- Idag så börjar de dela ut vaccinet mot svininfluensan på doktorsmottagningar här i landet och eftersom att jag tillhör en s.k. högrisksgrupp så dröjer det nog inte länge innan jag får min kallelse.

Det har varit en massa prat för och emot och jag har läst igenom artiklar och allmän information tills det börjat klia i ögonen.  

Det finns många fall där folk blivit allmänt sjuka- med tillhörande feber och värk i armar och andra leder. En av anledningarna till att detta vaccin ger fler biverkningar än det ”vanliga” influensavaccinet är att det innehåller ”adjuvants”- d.v.s. ämnen som ”kickstartar” immunförsvaret och också ger ett bättre skydd mot själva viruset. I Pandemrix (som används för de som inte är äggallergiker) innehåller denna adjuvant  olja framställt från hajlever.  (Om det är rätt eller fel att använda hajar till framställning av ett vaccin för människan är en helt annan fråga och har inget med vaccinets säkerhet att göra).

Jag blir vaccinerad mot säsongsinfluensa varje år. Ett år missade jag det och blev så sjuk att jag bara låg och yrade i fyra dagar och knappt kunde ta mina insulinsprutor själv. Efter den gången har jag inte missat en enda. Årets spruta gjorde helvetiskt ont (men det kanske beror på sköterskan som skötte själva injicerandet) och jag hade sådan värk i armen att jag inte kunde röra vid den på tre dagar utan att vråla av smärta. Men sedan gick det över. Och hellre har jag värk i tre dagar än alternativet...och jag har nog samma inställning till detta ”nya” vaccin.

Ett av argumenten till att inte ta emot vaccinet är att det inte är tillräckligt testat...men säsongsvaccinet då? Det ändras ju varje år då nya ”strains” eller mutationer av samma virus tillförs och är det inte just det de har gjort med detta?  

Sedan det här med antikroppar...Ja- Jag tycker absolut inte att folk ska vaccinera sig i onödan. Jag känner en hel drös med människor som insjuknat i svininfluensan och som nu är fullt friska igen  (immunförsvaret är viktigt och vi borde ta hand om det!) Men för de som tillhör olika riskgrupper tycker jag att valet är självklart.

Ja- Jag ska i alla fall ta emot vaccinet...trots att det kommer att vara samma sköterska som ger mig sprutan som förra gången. Kanske man kan fråga om det finns möjlighet att få injicera själv? ;)


Kommentarer
Postat av: Darkangel och Mumma

Jag tänker vaccinera mig. För att inte smitta dom som tillhör riskgrupperna. Ont i armen kan jag klara.

Men här är vaccinet slut.

Och ingen har koll på vilka som tillhör riskgrupperna. Gäller i Sundsvall.

Till veckan hoppas jag dom får hem nytt vaccin.

Då åker vi till travbanan (!) där vi ska vaccineras i toto-hallen. Ja, herregud :)

2009-10-24 @ 23:13:49
URL: http://aselli.se

Comments please!:

Name:
Kom ihåg mig?

E-mail: (will not be published)

URL/Website:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0