Sprats!

Min andra hälft har aldrig varit överförtjust i fisk- speciellt inte riktigt "fiskiga" fiskar som sardiner o dyl.
Han har däremot flera gånger nämnt att hans mamma brukad ge honom "sprats" då han var liten och att de tyckte han minsann om!
Sprats? Jag var helt övertygad om att detta var ett påhittat ord- Inte fan kallar man en fisk för Sprats- eller?
Döm om min förvåning då han idag läste ur en bok (han fått av min far) att vi Svenskar kallar Sprats för Ansjovis och att vi kallar "riktig" ansjovis för sardeller!!!! Detta betyder alltså att vi Svenskar tror att Ansjovis är något helt annat än vad resten av världen tror!!!!! Hmpf! Dan är förstås himla lycklig att han fått rätt för en gångs skull- Det är inte ofta jag låter honom få det.....!
 Sprats!


Hur som helst...
Helgen har varit rolig- Vi var ut och käkade på Nandos igår kväll- Min absoluta favorit restaurang! Portugisisk Piri Piri kyckling i Pitta bröd med ris och Coleslaw (förlåt- jag har helt glömt vad det heter på Svenska!). Sedan åkte vi hem, delade på en flaska Rioja och glodde på TV.
Imorgon ska jag på kurs..."Intensive Diabetes Management"....Både Far och Janna har påpekat att är det inte lite väl sent att gå på kurs efter 24 år, men det är gratis och man vet aldrig...Man kanske får lära sig något nytt!

Kommentarer
Postat av: whatthefuck

Ja tror det heter Coleslaw i Sverige också...

Sprats- det lät ju äckligt, fast åandrasidan tycker jag anjovis låter snusk också hahaha. lycka till på kursen.... öhm, hoppas du lär dej nå nytt, ett under att du överlevt hittills.... utan kurs menar jag.. Puss!

2008-06-02 @ 09:37:37
URL: http://whatthewfuckdotcom.blogg.se/
Postat av: whatthefuck

Jisses, hade 32 pers på min blogg igår...vem? vilka...hallå? Men rekordet e 45 hahaha.. Varför tjuvkikar de bara....kom igen me lite kommentarer!!!!!

2008-06-02 @ 10:01:50
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

Comments please!:

Name:
Kom ihåg mig?

E-mail: (will not be published)

URL/Website:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0