Ignorance is bliss?

Ibland blir man helt enkelt så less på ignorans. En tjej på jobbet är övertygad om att jag ätit alldeles för mycket godis som barn och p.g.a. detta så fick jag diabetes. Det spelar ingen roll vad jag säger. Det spelar ingen roll att jag aldrig varit överviktig, att jag försöker förklara att typ 1 diabetes är en autoimmun ”sjukdom” som kan drabba vem som helst oberoende av hur mycket socker man stoppar i sig, att mitt immunsystem beslöt sig för att attackera mina betaceller i bukspottkörteln helt utan förvarning...

Det värsta är att detta är en tjej i min egen ålder som i vanliga fall utstrålar både kunskap och intelligens inom andra områden.
Hon tycker det är underligt att jag kan ta ett glas vin men inte äta marängerna hon tagit med sig till jobbet. Enligt henne så är vin socker...att sockret omvandlas till alkohol verkar hon inte förstå. Självklart ska diabetiker inte dricka sig redlösa (men det ska väl ingen?) men det beror INTE på att vinet är fullt av socker utan på att man tvärtemot då löper risk av för lågt blodsocker (eftersom levern är upptagen med att bearbeta alkohol och inte kan justera glukagon-utsläppet normalt).

Men skit samma. Börjar man förklara så slutar folk lyssna och jag orkar inte förklara hela jäkla tiden. Jag kan äta en kaka en dag...men inte nästa...Jag kan äta vad fasen jag vill- bara blodsockret ligger ok...OK?!

Förlåt mitt lilla utbrott... men har man ingen kunskap inom ett visst ämne ska man tusan inte påstå att man vet mer om det än den som faktiskt lever med det...


Kommentarer
Postat av: Monica

ut med det bara ;) det hjälper!!

Fan har dom inte Diab där borta eller vad? Eller tror alla att det bara kommer så där?

hmmmm

2009-09-30 @ 22:01:41
URL: http://bloggoholicen.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Så tråkigt med folk som inte vill förstå =(

Folk som tror sig veta allt !

Blä på er, låt Bella vara !!

Kram på dig =)

2009-10-01 @ 00:16:24
URL: http://lisenj.blogspot.com
Postat av: Jen

Fy för viktigpettrar som inte har en aning om vad de pratar om.

Bara tror sig veta bäst... :/

Men visst är det underligt att så fort man börjar förklara så ignorerar de och slutar lyssna...

Förstår ditt utbrott och anser det rättfärdigat! :)

2009-10-01 @ 08:55:08
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Jen

Åhh, snöstormar och sandstormar! Spännande! :)

Böcker borde jag ju kunnat lista ut däremot. ;)



Ang. Boll*cks: Så känner jag om JC Van Damme.

Tål honom inte... -ugh-

:P

2009-10-01 @ 08:57:26
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: wtfdc... hos maria så jag orkar inte fylla i email och url... men det här orkar jag skriva :)

... Meh? Ptsss Det heter ju Sockersjuka, eller? Då är det ju typ ba fö du käkat mycket socker, ehe?



HAHAHAHAHAHAHA!

2009-10-01 @ 11:13:50
Postat av: Baronessan

Hej hallå! Det var ett tag sen men nu tittar jag in lite. Jobbigt det där med besserwissers som finns lite här och där. Det bästa är att ignorera dom och inte svara. Sen får man gå ut i skogen och skrika :)

2009-10-02 @ 00:27:11
URL: http://viskning.blogspot.com/
Postat av: Laila

Förstår helt din frustration! Man blir ju vansinnig över att folk påstår nåt som är helt fel och sedan vägrar lyssna till motargumenten!

Jag hade en tröttsam diskussion en gång på jobbet där de andra (allihop!!!) påstod att "tills vidare" betydde samma sak som "tidsbegränsat" i sammanhanget hur länge en sak, t ex anställning, skulle gälla... Duh!

Tur att det finns bloggar där man kan agera ut!!!

2009-10-02 @ 18:58:31
URL: http://blogg.lailanorman.se

Comments please!:

Name:
Kom ihåg mig?

E-mail: (will not be published)

URL/Website:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0