Don't look now!

Jaha...så var "sommaren" slut då! Idag öser regnet ned och det är grått och trist...
Är på en smula taskigt humör idag- helt utan anledning! Har suttit och lyssnat på kollegers falska, överdrivna skratt hela morgonen så det kan ju ha något med det att göra. Men nej- Jag ska ju försöka att vara snäll. Det har jag ju faktiskt sagt.

Helgen var helt ok. Vädret var inte det bästa så det blev inga fotoutflykter tyvärr.
I Lördags kväll då vi satt i soffan och glodde på film ryckte Dan plötsligt till och sa att det kändes som om något krupit över nacken på honom.
Jag kollade snabbt och sa; "Äsch- Det är inget där. Var inte löjlig!"

I Söndags morse upptäckte vi att en kardinalspindel byggt bo i vår stora ljuslykta som står på soffbordet. Och det var inte en liten kardinalspindel.

Nej- Jag tog inga foton- Vi koncentrerade oss på att få ut fanskapet så fort som möjligt...!
Huva! Jag ryser!

Denna bilden har jag absolut inte tagit själv utan hittat på Flickr. Så här stor var inte spindeln igår, men vi har faktiskt haft tidigare besökare av denna storleken... En gång satt en jäkel på en svart tröja som hängde i badrummet på tork. Då jag skulle vika ihop tröjan beslöt sig spindeln för att hoppa på min arm...

Tegenaria parietina gets its common name 'Cardinal Spider' from the story that the spiders living in Hampton Court used to terrify Cardinal Wolsey.
This species has longer and more hairy legs than T. atrica, which it matches in size.
The sheet web is larger than that of T. atrica and they occur in the south of England, being absent from some counties. Because of their size, some consider T. parientina to be the most frightening night prowler.

Tegenaria species very rarely bite and if they do it is painless. What gives them a bad reputation is their size, speed and nocturnal habits. Females can live for several years, but males, who live for a few weeks with the female, die after mating and are sometimes consumed by the female. Like all spiders living in houses they can withstand the very dry conditions and survive for months without sustenance.

Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Nämen, huvva!! Fy, vilken äcklig sak. Hua, jag har aldrig sett en så stor sak på riktigt, bara på bild...

Hoppas humöret blir bättre!! :) Här regnar det oxå idag efter en helg full med solsken...

Kramen, Maria

2009-04-27 @ 12:28:28
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Lotta

Åh fy fasen, jag ryset hela jag o har gåshud på både armar,ben o tår =O



Hade jag sett en så'n i mitt hus hade jag nog aldrig vågat mig in igen !!



Hoppas att ni slipper fler så'na otäckingar.

Kram på dig !

2009-04-27 @ 13:04:05
URL: http://lisenj.blogspot.com
Postat av: AnnaKK

Inte för att jag är rädd för spindlar, men de får ju helst hålla sej där de hör hemma! <:-) Typ ute i den fria naturen...



En och annan liten spindel sällskapar mej förresten på jobbet. De verkar bo under dörrmattorna!? Man får sopa kring dem när man städar, fast ibland råkar de följa med av bara farten för när de har "kurat ihop sej" ser de nästan precis ut som dem små svarta gummikulorna som finns i konstgräset... <:-)



2009-04-27 @ 16:57:36
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: whatthefuckdotcom

Nu då syster... jag återkommer snart och skriker över spindeln!

2009-04-27 @ 17:17:49
URL: http://whatthefuckdotcom.tk
Postat av: whatthefuckdotcom

GHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! Kolla resväskan innan ni kommer hit, för kommer du hem med en sån där då jävvlar!

2009-04-27 @ 17:19:56
URL: http://whatthefuckdotcom.tk
Postat av: Anneke

Holy CRAP! Is that as big as it looks!???? Brrrr.....


Comments please!:

Name:
Kom ihåg mig?

E-mail: (will not be published)

URL/Website:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0